4,4 millioner kroner til Lions fra Grasrotandelen

Publisert av Walter Pedersen den 17.01.21.

Lions Club Fredrikstad troner fortsatt som nummer to blant alle mottakere av grasrotandeler i 2016. Og klubben har økt med 300.000 kroner siden i fjor.

Grasrotandelen er i ferd med å bli en suksesshistorie som kan skrives med gullskrift. Helt uten at det koster Norsk Tippings spillere noe som helst, sendes hundrevis av millioner kroner direkte til grasrota i norsk forenings- og organisasjonsliv. Har du registrert deg som grasrotgiver, gir du fem prosent av spillinnsatsen din til den grasrotmottakeren du vil støtte. Stort mer effektivt er det neppe mulig å bidra til frivilligheten.

Lions Club Fredrikstad befinner seg i Norges-toppen med over 1,9 millioner kroner i grasrotandeler fra Norsk Tipping i 2016. Klubben er kun slått av Vålerenga Fotball som fikk utbetalt over tre millioner kroner.

Lions øker sine andeler
Til sammen tilføres det 448 millioner kroner til organisasjonslivet via Grasrotandelen. Antall givere har passert én million personer.

Lionsklubbenes støtte har også økt. Samlet har 341 Lionsklubber i Norge fått 4 409 538 kroner i 2016, en økning på over 22 prosent fra i fjor da totalen var 3,6 millioner kroner.

Nederst i denne artikkelen ser du en oversikt over Lionsklubber som har mottatt støtte fra grasrotandelen i 2016, sortert på beløp.

Hva er grasrotandelen?
På hjemmesiden til Norsk Tipping kan du lese mer om grasrotandelen:  448 millioner via Grasrotandelen

Grasrotandelen gir deg som spiller på et av spillene til Norsk Tipping mulighet til å velge et lag eller forening som skal få fem prosent av din spillerinnsats. Grasrotandelen gjelder alle Norsk Tippings spill, Flax (papirlodd) og Belago. Unntaket er Multix og Instaspill, der det er andre beregningsmetoder.

Hvis du spiller for eksempel spiller Lotto for hundre kroner, går fem kroner til den grasrotmottakeren du har registrert. For å motta midler fra Grasrotandelen, må laget eller foreningen være registrert i Frivillighetsregistret i Brønnøysundregistrene.

For ordens skyld: Det koster ingenting å bli og være grasrotgiver. Spillene du kjøper koster nøyaktig det samme, men fem prosent av innsatsen går direkte til den grasrotmottakeren du velger å støtte.

Her kan du velge en forening og bli grasrotgiver

Fortsatt potensial
Det er fortsatt potensial for å øke Grasrotandelen. Nesten to millioner mennesker spilte hos Norsk Tipping i 2016, så det er med andre ord nesten en million mulige grasrotgivere der ute.

Kan det være noe for din Lionsklubb å ta tak i?