Kewalin er vinner av Lions Fredsplakatkonkurranse

Publisert av Walter Pedersen den 17.01.21.

Gratulerer Kewalin Nopparit fra Kløfta med Norges fineste tegning! Gratulerer også til Lions Club Ullensaker/Kløfta som har organisert konkurransen lokalt.

Juryen har vurdert syv flotte barnetegninger som er distriktsvinnere. På kvelden torsdag 11. desember ble juryen endelig enig.

- Juryen hadde ingen lett jobb, forteller Vidar Waaden, koordinator for Lions Fredsplakatkonkurranse i Norge. Etter nøye vurderinger ble de fire jurymedlemmene enig om at tegningen til Kewalin Nopparit i klasse 7B på Bakke skole i Akershus var den som samlet sett var best.

Avgjørelsen var enstemmig. Juryen uttaler at tegningen på en fin måte symboliserer årets tema "Del fred". Tegningen har bra symbolbruk, den er klar og tydelig med god dybdevirkning og er kunsterisk godt utført. Fredsduen samler jordens befolkning i fred, der en tar vare på et godt klima.

DEL FRED: Vinnerbildet til Kewalin ble enstemmig valgt av juryen. Fra venstre Frode Strindin (Lørenskog kunstforening), Torveig Storrø (tidl. lærer i kunst og håndverk), Haldis Sagvold (Lørenskog kunstforening) og Brede Haave (lærer i kunst og håndverksfag). Foto: Vidar Waaden.

Sermoni
Mandag 14. desember klokken 0900 blir det en seremoni med klasse 7B på Bakke Skole på Kløfta (Akershus). Bakke skole for å feire den unge kunstneren. Lions Norges øverste leder, guvernørrådsleder Kay Arne Sørensen vil komme for å overrekke premien på 5 000 kroner som skal gå til klassen. Distriktsguvernør Torstein Nærbøe kommer også for å overrekke vinneren en pris fra distriktet.

Verdensfinalist
Vinnertegningen sendes nå til Lions hovedkontor i Oak Brook, Chicago, USA der den vil konkurrere med andre nasjonale vinnertegninger om en rekke fine premier. Førstepremien er en reise til New York i forbindelse "Lions Day with the UN".

Foto øverst: Vinnerbildet til Kewalin fra Kløfta gikk helt til topps i den nasjonale finalen i Lions Fredsplakatkonkurranse.